Tidigare kurser och program |
|
2018Fredag 2 februari – lördag 3 februari 2018
Torsdag 26 april i Riddarhuset, Stockholm
Fredag 4 maj– lördag 5 maj 2018
Fredag 14 september 2018 kl 9.30 – 16.00
Fredag 12 oktober 2018 Program: Att undervisa om Abrahams Barn 12 oktober 2018
Tisdag 4 december – torsdag 20 december 2018
Tisdag 4 december – torsdag 20 december 2018 2017Fredag 3 februari – lördag 4 februari 2017
Torsdag 27 april i Riddarhuset, Stockholm 18.00 – ca 20.00
Fredag 5 maj– lördag 6 maj 2017
Fredag 8 september 2017 kl 9.30 – 16.00
Fredag 20 oktober – lördag 21 oktober 2017 Att undervisa om Abrahams Barn 20 – 21 oktober 2017
Tisdag 5 december – onsdag 20 december 2017 Inbjudan till visning av Abrahams Barrns Julkrubba 2017 2016Fredag 5 februari – lördag 6 februari 2016
Torsdag 17 mars 2016 kl 19.00
Fredag 18 mars 2016 kl 9.00 – 12.30
Fredag 8 april – lördag 9 april 2016
Torsdag 28 april 2016 i Riddarhuset, Stockholm 18.00 – ca 20.00
Fredag 16 september 2016 kl 9.30 – 16.00
Fredag 7 oktober – lördag 8 oktober 2016
Torsdag 17 november – lördag 19 november 2016
Tisdag 29 november – tisdag 20 december 2016
Fredag 25 november – fredag 30 december 2016
|
|
Torsdag 19 mars 2015 i Riddarhuset, Stockholm 18.00 – ca 20.00 The Global Village Lecture 2015 Barnkonventionen 25 år – lärdomar och utmaningar. Föreläsning av Simone Ek, barnrättsexpert som arbetat 30 år på Rädda Barnen och under 10 år varit chef för Rädda Barnen International i Genève när Konventionen om barnets rättigheter formulerades. Utdelning av Abrahams Barns Pris 2015 Abrahams Barns Pris delas ut till personer eller organisationer som är förebilder när det gäller att aktivt verka för ett öppet och mångkulturellt samhälle. Abrahams Barns Pris 2015 tilldelas Kompisbyrån. Inbjudan 19 mars 2015 |
|
Torsdag 16 april kl 15.00 ”Från Alfons till Dostojevskij 2 – röster om Barnkonventionen” Boken presenteras av redaktör Petra Alfe Åslund på ”LitteraLund” – konferens om barn- och ungdomslitteratur i Lund. LitteraLund 16 – 17 april 2015 |
|
Fredag 17 april kl 11.30 – lördag 18 april kl 16.00 Abrahams Barns skrivarkurs med Ulf Nilsson Tillsammans med Ulf Nilsson utvecklar vi skrivandet genom en fördjupning och fokusering på det skriftliga berättandet med hjälp av Abrahams Barns narrativa metod Identifikation skapar Empati. Vi utgår från allmänmänskliga berättelser med existentiellt innehåll hämtade från det gemensamma legendmaterialet med rötter i judendom, kristendom och islam. Dagarna önskar ge inspiration och verktyg för fortsatt språkutveckling i det mångkulturella klassrummet. Medverkande: Ulf Nilsson har varit barnboksförfattare i hela sitt liv och skrivit ungefär 120 böcker. Mest kända är kanske Min lilla Syster Kanin och Adjö, herr Muffin. Men han har också skrivit kring existentiella frågor och tro, bland annat i Mästaren och de fyra skrivarna som fick Augustpriset 1994. Målgrupp: Lärare och pedagoger som önskar fördjupa det kreativa skrivandet i sin pedagogiska verksamhet. Plats: Sigtunastiftelsen Program 17 – 18 april 2015 Kursbeskrivning 17 – 18 april 2015 |
|
Fredag 8 maj – lördag 9 maj Berättelser och berättande: Identifikation skapar empati Den narrativa pedagogiken står i centrum för Abrahams Barns metod och pedagogik. Kursen vill därför inspirera till muntligt berättande genom kunskap om berättarteknik. Vi tar upp FN:s konvention om barnets rättigheter genom att utgå från litteratur av olika slag och samtidigt träna språkutveckling. Vi fördjupar oss i empati som teori och praktik samt får prova på en skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati. Abrahams Barns empatiprogram Vänner och läsinlärningsprojektet Listiga Räven kommer även att presenteras. Medverkande: Jakob Eklund, docent i psykologi vid Mälardalens högskola som forskar om empati. Ida Junker, utbildad berättare, drama- och bildpedagog, knuten till berättarkompaniet Fabula storytelling. Lisbeth Lindvall, bibliotekarie med lång erfarenhet av Abrahams Barns verksamhet i Rinkeby. Ulla Nestor, lärare som arbetar enligt Abrahams Barns pedagogik på en grundskola i Märsta. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare från förskola, grundskola och särskola. Plats: Sigtunastiftelsen Program 8 – 9 maj 2015 Kursbeskrivning 8 – 9 maj 2015 |
|
Lördag 11 juli 2015 Barnkonventionen och Världskulturen Petra Alfe Åslund presenterar ”Från Alfons till Dostojevskij 2”. Petra Alfe Åslund tar upp hur man kan konkretisera och förklara Barnkonventionen utifrån skönlitterära berättelser. Och hur man kan använda IE-metoden för elever från förskolan till gymnasiet. Per Wickenberg medverkar i ”Från Alfons till Dostojevskij 2” med en personlig reflektion kring artiklarna 12 och 28 i Barnkonventionen. Per Wickenberg kommer att berätta om sitt internationella SIDA-finansierade projekt att utbilda barnrättsagenter från länder på SIDA:s lista. Programmet är en del utav Pegasus Internationella dockteaterfestival Plats: Teaterträdgården Pegasus i Hög, Skåne. |
|
Söndag 12 juli 2015 Från Alfons till Dostojevskij – FN:s konvention om barnets rättigheter via skönlitteratur och Abrahams Barns metod. Petra Alfe Åslund, redaktör och lärare i svenska som andraspråk, och Linnea Hahn, ordförande i föreningen Abrahams Barn Skåne. Föreläsningen ingår i föredragsserien Öppen mot världen som arrangeras av Convenium Österlen Utställning om Abrahams Barn den 29 juni till den 31 juli. Plats: Kiviks kapell på Österlen, Skåne. |
|
Fredag 2 oktober – lördag 3 oktober 2015 Att undervisa om Abrahams Barn Kursen inspirerar till metodutveckling för skolans undervisning i det mångkulturella samhället och innehåller föreläsningar, skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati och Abrahams Barns artefaktotek. Kursen behandlar också ämnes- och kursplanerna för religionskunskapen, deras centrala innehåll och kunskapskrav. Medverkande: Jenny Berglund, docent i religionsvetenskap vid Södertörns högskola och forskare i religionsdidaktik med fokus på islamisk religionsundervisning. Ola Björlin, läromedelsförfattare och lärarutbildare som undervisat i religionskunskap och filosofi på gymnasiet i Västerås. Malin Löfstedt, lärare i religionskunskap som numera forskar och undervisar i religionsdidaktik vid Teologiska institutionen vid Uppsala universitet. Malin Mattsson Flennegård, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och svenska i Nyköping. Ingela Visuri, doktorand i religionsvetenskap vid högskolan i Gävle. Målgrupp: Pedagoger, lärare och bibliotekarier från grundskola och gymnasium Plats: Sigtunastiftelsen. Program 2 – 3 oktober 2015 Kursbeskrivning 2 – 3 oktober 2015 |
|
Fredag 6 november 2015 Introduktionskurs med tonvikt på Abrahams Barns Julkrubba Abrahams Barns metod och verksamhet presenteras för att därefter fokusera på Abrahams Barns Julkrubba. Kursen visar hur en julkrubba kan bli ett konkret pedagogiskt redskap. Abrahams Barns Julkrubba berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare för alla åldrar. Plats: Sigtunastiftelsens bibliotek Fredag 13 november 2015 Introduktionskurs med tonvikt på Abrahams Barns Julkrubba Abrahams Barns metod och verksamhet presenteras för att därefter fokusera på Abrahams Barns Julkrubba. Kursen visar hur en julkrubba kan bli ett konkret pedagogiskt redskap. Abrahams Barns Julkrubba berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Medverkande: Linnea Hahn, ordförande i föreningen Abrahams Barn Skåne, Petra Alfe Åslund, SVA-lärare i Kävlinge kommun och Viktoria Ejnarsson Zúniga, bibliotekschef Biblioteket Väster i Lund. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare för alla åldrar. Plats: Biblioteket Väster i Lund Program 13 november 2015 |
|
Tisdag 1 – torsdag 17 december 2015 Visning av Abrahams Barns Julkrubba i Sigtunastiftelsens bibliotek Abrahams Barns Julkrubba är unik; den berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Julkrubban visas för grupper från skola och förskola, i syfte att erbjuda barn, ungdomar – och vuxna – ett tankeväckande och gränsöverskridande möte. En visning är gratis och tar ca 30 minuter. För vuxengrupper skräddarsys visningen utifrån intresse och behov. Bokning av visning: elisabet.mattizon-armgard@sigtunastiftelsen.se; 08-592 589 98 Inbjudan |
|
2014 |
|
Måndag 27 januari 2014, kl 19.00 ”Romerna – förföljda i tusen år” Öppen föreläsning med anledning av Förintelsens minnesdag. Irka Cederberg, journalist och författare. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
|
Torsdag 13 mars i Riddarhuset, Stockholm The Global Village Lecture 2014 Mitt jag formas av mitt språk Föreläsning av professor Martin Ingvar, innehavare av Bernard och Barbro Oshers professur i Integrativ Medicin vid Karolinska Institutet. Utdelning av Abrahams Barns Pris 2014 Årets pristagare var Stiftelsen Läxhjälpen. |
|
Fredag 4 april – lördag 5 april 2014 Berättelser och berättande: Identifikation skapar empati Den narrativa pedagogiken står i centrum för Abrahams Barns metod och pedagogik. Kursen vill därför inspirera till muntligt berättande genom kunskap om berättarteknik. Vi tar upp FN:s konvention om barnets rättigheter genom att utgå från litteratur av olika slag och samtidigt träna språkutveckling. Vi fördjupar oss i empati som teori och praktik samt får prova på en skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati. Abrahams Barns empatiprogram Vänner och läsinlärningsprojektet Listiga räven kommer även att presenteras. Medverkande: Jakob Eklund, docent i psykologi vid Mälardalens högskola som forskar om empati. Ida Junker, utbildad berättare, drama- och bildpedagog, knuten till berättarkompaniet Fabula storytelling. Lisbeth Lindvall, bibliotekarie med lång erfarenhet av Abrahams Barns verksamhet i Rinkeby. Ulla Nestor, lärare som arbetar enligt Abrahams Barns pedagogik på en grundskola i Märsta. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare från förskola, grundskola och särskola. Plats: Sigtunastiftelsen |
Program 4 – 5 april 2014 |
Måndag 22 september på Märsta bibliotek Världen i en väska Handfast pedagogik med hjälp av religiösa föremål Föreläsning av Simon Sorgenfrei, lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. Överlämning av Abrahams Barns artefaktväska I samband med föreläsningen överlämnas Abrahams Barns artefaktväska till Märsta bibliotek. Väskan kommer därefter att finnas till utlån för lärare och pedagoger. |
Inbjudan 22 september 2014 |
Fredag 10 oktober – lördag 11 oktober 2014 Att undervisa om Abrahams Barn Kursen inspirerar till metodutveckling för skolans undervisning i det mångkulturella samhället och innehåller föreläsningar, skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati och Abrahams Barns artefaktotek. Kursen behandlar också ämnes- och kursplaner för religionskunskapen, deras centrala innehåll och kunskapskrav. Medverkande: Jenny Berglund, docent i religionsvetenskap och ansvarig för religionsvetenskapliga kurser för blivande religionskunskapslärare vid Södertörns högskola. Ola Björlin, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och filosofi i Västerås. Malin Löfstedt, lärare i religionskunskap som numera forskar och undervisar i religionsdidaktik vid Teologiska institutionen vid Uppsala universitet. Malin Mattsson Flennegård, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och svenska i Nyköping. Ingela Visuri, doktorand i religionsvetenskap vid högskolan i Gävle. Målgrupp: Pedagoger, lärare och bibliotekarier från grundskola och gymnasium. Plats: Sigtunastiftelsen |
Program 10 – 11 oktober 2014 |
Fredag 17 oktober 2014 kl 9.00 – 15.00 Introduktionskurs med tonvikt på Abrahams Barns Julkrubba Abrahams Barns metod och verksamhet presenteras för att därefter fokusera på Abrahams Barns julkrubba. Kursen visar hur en julkrubba kan bli ett konkret pedagogiskt redskap. Abrahams Barns julkrubba berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare för alla åldrar. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
|
Fredag 7 november 2014 kl 9.30 – 16.00
|
|
26 november 2014 kl 18.30
|
|
December 2014
|
|
2013 |
|
Måndag 28 januari 2013 ”Född fördömd” Öppen föreläsning med anledning av Förintelsens minnesdag. Irka Cederberg föreläser om romernas situation i dagens Europa. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
|
Torsdag 14 mars 2013 i Riddarhuset, Stockholm The Global Village Lecture 2013 ”Varför känns kristendomen lite tråkig och buddhismen så intressant?” – Våra vanligaste religionsattityder ur ett religionshistoriskt perspektiv. David Thurfjell, religionshistoriker och docent i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. Utdelning av Abrahams Barns Pris 2013 Abrahams Barns Pris delas ut till personer eller organisationer som är förebilder när det gäller att aktivt verka för ett öppet och mångkulturellt samhälle. Livstyckets Kunskaps- och Designcenter i Tensta är årets pristagare. |
Inbjudan 14 mars 2013 |
Fredag 17 – lördag 18 maj 2013 Berättelser och berättande: Identifikation skapar Empati Kursen vill inspirera till muntligt berättande genom kunskap om berättarteknik och storytelling. Vi utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter och ger konkreta exempel på hur man kan arbeta med Barnkonventionen genom att läsa skönlitteratur och samtidigt träna språkutveckling. Vi lyfter fram den sociala låtsaslekens betydelse för inlevelse, solidaritet och medkänsla, samt fördjupar oss i betydelsen av empati under en skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati. Abrahams Barns empatiprogram Vänner och läsinlärningsprojektet Listiga räven presenteras. Medverkande: Simone Ek, barnrättsexpert som arbetat 30 år på Rädda Barnen och under 10 år varit chef för Rädda Barnen International i Genève när Konventionen om barnets rättigheter formulerades. Ida Junker, fil.kand., utbildad berättare, drama- och bildpedagog, knuten till berättarkompaniet Fabula storytelling. Lisbeth Lindvall, bibliotekarie med lång erfarenhet av Abrahams Barns verksamhet i Rinkeby. Ulla Nestor, lärare som arbetar enligt Abrahams Barns pedagogik på grundskola i Märsta. Margareta Öhman, leg.psykolog, familjeterapeut, barnkulturvetare och författare till bl. a. ”Empati genom lek och språk”. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare från förskola, grundskola och särskola. Plats: Sigtunastiftelsen |
Program 17 – 18 maj 2013 |
Fredag 11 oktober – lördag 12 oktober 2013 Att undervisa om Abrahams Barn Kursen inspirerar till metodutveckling för skolans undervisning i det mångkulturella samhället och innehåller föreläsningar, skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empatioch Abrahams Barns artefaktotek. Kursen behandlar också de nya ämnes- och kursplanerna för religionskunskapen, deras centrala innehåll och kunskapskrav. Medverkande: Jenny Berglund, lektor i religionsvetenskap och ansvarig för religionsvetenskapliga kurser för blivande religionskunskapslärare vid Södertörns högskola. Ola Björlin,läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och filosofi i Västerås. Malin Löfstedt, lektor i religionsdidaktik och etik och ansvarig för lärarkurser på Teologiska institutionen vid Uppsala universitet. Malin Mattsson Flennegård, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och svenska i Nyköping. Ingela Visuri, gymnasielärare i religionskunskap i Stockholm och högskoleadjunkt i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. Målgrupp: Pedagoger, lärare och bibliotekarier från grundskola och gymnasium Plats: Sigtunastiftelsen |
Program 11 – 12 oktober 2013 |
Fredag 18 oktober 2013 kl 9.30 – 16.00
|
|
Fredag 8 november 2013 kl 9.00 – 15.00 Introduktionskurs med tonvikt på Abrahams Barns Julkrubba Abrahams Barns metod och verksamhet presenteras för att därefter fokusera på Abrahams Barns julkrubba. Kursen visar hur en julkrubba kan bli ett konkret pedagogiskt redskap. Abrahams Barns julkrubba berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare för alla åldrar. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
Program 8 november 2013 |
Måndag 2 – torsdag 19 december 2013
|
Inbjudan |
2012 |
|
Torsdag 22 mars 2012 The Global Village Lecture 2012 Mänskliga rättigheter – människorna bakom artiklarna Föreläsning av Ove Bring, professor emeritus i internationell rätt och ledamot av Kungl Vitterhetsakademien Utdelning av Abrahams Barns Pris 2012 Abrahams Barns Pris delas ut till personer eller organisationer som är förebilder när det gäller att aktivt verka för ett öppet och mångkulturellt samhälle. |
Inbjudan |
Fredag 27 april 2012 Abrahams Barns metod och pedagogik med särskilt fokus på empatiprogrammet Vänner Målgrupp: Pedagoger från förskola, förskoleklass och särskola Vi bjuder på kaffe och enkel lunch. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
Inbjudan 27 april 2012 |
Fredag 11 – lördag 12 maj 2012 Berättelser och berättande: Identifikation skapar empati Kursen vill inspirera till muntligt berättande genom kunskap om berättarteknik och storytelling. Vi tar upp frågan om barnets bästa och ger konkreta exempel på hur man kan arbeta med FN:s konvention om barnets rättigheter genom att läsa skönlitteratur och samtidigt träna språkutveckling. Vi lyfter fram den sociala låtsaslekens betydelse för inlevelse, solidaritet och medkänsla, samt fördjupar oss i betydelsen av empati under en skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati. Abrahams Barns empatiprogram ”Vänner” och läsinlärnings-projektet ”Listiga räven” presenteras. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare från förskola, grundskola och särskola. Medverkande: Ida Junker, fil.kand., utbildad berättare, drama- och bildpedagog, knuten till berättar-kompaniet Fabula storytelling. Lisbeth Lindvall, bibliotekarie med lång erfarenhet av Abrahams Barns verksamhet i Rinkeby. Ulla Nestor, lärare som arbetar enligt Abrahams Barns pedagogik på grundskola i Märsta. Staffan Nilsson, teol.dr. i etik, lektor i religionsvetenskap och lärarutbildare vid Södertörns högskola. Margareta Öhman, leg.psykolog, familjeterapeut, barnkulturvetare och författare till bl. a. ”Empati genom lek och språk”. Plats: Sigtunastiftelsen |
Program 11 -12 maj 2012 |
Onsdag 30 maj 2012 Konferensutställning SFI i Fokus Malmö Högskola Abrahams Barn deltar som en av åtta utställare. |
|
Fredag 12 oktober – lördag 13 oktober 2012 Att undervisa om Abrahams Barn Kursen inspirerar till metodutveckling för skolans undervisning i det mångkulturella samhället och innehåller föreläsningar, skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati och Abrahams Barns artefaktotek. Kursen behandlar också de nya ämnes- och kursplanerna för religionskunskapen, deras centrala innehåll och kunskapskrav. Medverkande: Jenny Berglund, lektor i religionsvetenskap och ansvarig för religionsvetenskapliga kurser för blivande religionskunskapslärare vid Södertörns högskola. Ola Björlin, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och filosofi i Västerås. Malin Löfstedt, lektor i religionsdidaktik och etik och ansvarig för lärarkurser på Teologiska institutionen vid Uppsala universitet. Malin Mattsson Flennegård, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och svenska i Nyköping. Ingela Visuri, gymnasielärare i religionskunskap i Stockholm och högskoleadjunkt i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. Målgrupp: Pedagoger, lärare och bibliotekarier från grundskola och gymnasium Plats: Sigtunastiftelsen |
Program 12 – 13 oktober 2012 |
Fredag 19 oktober 2012 kl 9.30 – 16.00 Introduktionskurs med tonvikt på Abrahams Barns Julkrubba Abrahams Barns metod och verksamhet presenteras för att därefter fokusera på Abrahams Barns julkrubba. Kursen visar hur en julkrubba kan bli ett konkret pedagogiskt redskap. Abrahams Barns julkrubba berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare för alla åldrar. Plats: Sigtunastiftelsens bibliotek |
|
2011 |
|
Fredag 11 februari 2011 |
|
Fredag 25 februari 2011 Sabbaten – ett tempel i tiden. Öppen föreläsning om det judiska sabbatsfirandet. Göran Larsson från Svenska teologiska institutet i Jerusalem. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
|
Torsdag 31 mars 2011 The Global Village Lecture 2011 Vilken roll spelar Europas andliga rötter i den interreligiösa dialogen? Föreläsning av Ulla Gudmundson, Sveriges ambassadör vid Den Heliga Stolen och på Malta. Utdelning av Abrahams Barns Pris 2011 Abrahams Barns Pris delas ut till personer eller organisationer som är förebilder när det gäller att aktivt verka för ett öppet och mångkulturellt samhälle. Pristagare meddelas senare. Plats: Kungliga Biblioteket, Stockholm |
|
Fredag 13 – lördag 14 maj 2011 Berättelser och berättande: Identifikation skapar empati Kursen vill inspirera till muntligt berättande genom kunskap om berättarteknik och storytelling. Vi lyfter fram betydelsen av empati, som vi också fördjupar oss i under en skrivarverkstad utifrån Abrahams Barns metod Identifikation skapar Empati. Kursen tar upp konkreta exempel på hur man kan arbeta med FN:s konvention om barnets rättigheter genom att läsa skönlitteratur och samtidigt träna språkutveckling. Abrahams Barns empatiprogram ”Vänner” och läsinlärningsprojektet ”Listiga räven” presenteras. Vi får även möjlighet att samtala om barns och ungas livsfrågor. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare från förskola, grundskola och särskola. Medverkande: Liza Haglund, filosofipedagog med lång erfarenhet som samtalsledare för barn och ungdomars filosoferande, lärarutbildare på Södertörns högskola och författare till faktaböcker om filosofi för unga. Ulla Holm, docent, leg. psykolog och författare till bl.a. ”Empati: att förstå andra människors känslor.” Ida Junker, fil.kand., utbildad berättare, drama- och bildpedagog, knuten till berättarkompaniet Fabula storytelling. Lisbeth Lindvall, bibliotekarie med lång erfarenhet av Abrahams Barns verksamhet i Rinkeby. Ulla Nestor, lärare som arbetar enligt Abrahams Barns pedagogik på grundskola i Märsta. Plats: Sigtunastiftelsen |
|
Fredag 16 september 2011 Identifikation skapar empati En introduktion av Abrahams Barns verksamhet för de yngsta barnen. Empatiprogrammet ”Vänner” och IE-metoden (Identifikation skapar Empati) presenteras. Dessutom visas hur man genom berättelser kan arbeta med FN:s konvention om barnets rättigheter. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare från förskola, lågstadium och särskola. Plats: Sigtunastiftelsens bibliotek I samverkan med Märsta bibliotek. |
|
Fredag 30 september – lördag 1 oktober 2011 Att undervisa om Abrahams Barn Kursen inspirerar till metodutveckling för skolans undervisning i det mångkulturella samhället och innehåller föreläsningar, muntligt berättande, skrivarverkstad, Abrahams Barns artefaktotek och föreställningen ”Sprunget ur källan” om Sara och Hagar. Medverkande: Antoon Geels, professor i religionspsykologi vid Lunds universitet med särskilt intresse för interspiritualitet som en väg till ökat samförstånd mellan kulturer. Ida Junker, fil.kand., utbildad berättare, drama- och bildpedagog, knuten till berättarkompaniet Fabula storytelling i Stockholm. Malin Löfstedt, lektor i religionsdidaktik och etik och ansvarig för lärarkurser vid Uppsala universitet. Malin Mattsson Flennegård, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och svenska i Nyköping. Ingela Visuri, gymnasielärare i religionskunskap i Stockholm och högskoleadjunkt i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. Yvonne Iversen, dramaturg och manusförfattare, Stockholm. Jennifer Iversen och Kajsa Johansson Vondracek, skådespelare och elever på estetiska programmet inriktning teater på S:t Eriks gymnasium i Stockholm. Målgrupp: Pedagoger, lärare och bibliotekarier från grundskola och gymnasium Plats: Sigtunastiftelsen |
|
Fredag 14 oktober 2011 Introduktionskurs med tonvikt på Abrahams Barns Julkrubba Abrahams Barns metod och verksamhet presenteras för att därefter fokusera på Abrahams Barns julkrubba. Kursen visar hur en julkrubba kan bli ett konkret pedagogiskt redskap. Abrahams Barns julkrubba berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare för alla åldrar. Plats: Sigtunastiftelsen |
|
Fredag 21 oktober 2011 Introduktionskurs med tonvikt på Abrahams Barns julkrubba Dorothea Rosenblad, initiativtagare till Abrahams Barn Linnea Hahn, ordförande i Abrahams Barn/Skåne Målgrupp: Bibliotekarier, pedagoger och lärare för alla åldrar. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
|
Tisdag 1 november 2011 Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum Studiedagen är tänkt att inspirera till nya metoder, fokusera på konkreta verktyg och vara ett komplement till dagens religionsundervisning. Abrahams Barns metod och pedagogik presenteras liksom Sensus mångfaldsarbete där bland annat Sveriges multireligiösa guider och Sveriges muslimska fredsagenter ingår. Fredsagenterna består av unga muslimer som berättar om islam och fred. Målgrupp: Pedagoger från skolans alla stadier. Plats: Sensus lokaler på Medborgarplatsen 4 i Stockholm I samverkan med Sensus |
|
Onsdag 9 november 2011 Sex – för Guds skull Öppen föreläsning med Lena Roos, teol.doktor i religionshistoria vid Lunds universitet om attityder till sexualitet och erotik i olika religiösa traditioner. Plats: Biblioteket Väster i Lund Tisdag 15 november 2011 Resa i Sharialand Öppen föreläsning med Tina Thunander, journalist och författare, om sin resa i Saudiarabien som kvinna bland kvinnor i ett land med utpräglat muslimskt samhällssystem. Plats: Biblioteket Väster i Lund |
|
Lördag 12 november 2011 Barnkonventionen för de yngsta med Pernilla Stalfelt Pernilla Stalfelt som är barnboksförfattare, illustratör och museipedagog håller i en eftermiddag i Sigtunastiftelsens bibliotek. Det blir ett författarmöte där Pernilla Stalfelt utgår från böckerna ”Lika som bär” och ”Alla barns rätt. En bilderbok om Barnkonventionen 20 år”. Men även en kreativ workshop där barn från 6 år är välkomna att delta. I samverkan med Märsta bibliotek |
|
Måndag 28 november – tisdag 20 december 2011 Visning av Abrahams Barns Julkrubba i Sigtunastiftelsens bibliotek Abrahams Barns Julkrubba är unik; den berättar om Jesu födelse enligt de texter som finns att läsa i både Bibeln och Koranen. Julkrubban visas för grupper från skola och förskola, i syfte att erbjuda barn, ungdomar – och vuxna – ett tankeväckande och gränsöverskridande möte. En visning är gratis och tar ca 30 minuter. För vuxengrupper skräddarsys visningen utifrån intresse och behov. |
|
Tisdag 6 december 2011 Hur europeiskt är egentligen vårt kulturella arv? |
|
2010 |
|
1-2 oktober 2010 Att undervisa om Abrahams Barn Kursen inspirerar till metodutveckling för skolans undervisning i det mångkulturella samhället och innehåller föreläsningar, muntligt berättande, skrivarverkstad, Abrahams Barns artefaktotek och föreställningen ”Abraham/Ibrahim”. Medverkande: Jesper Svartvik, professor vid Centrum för teologi och religionsvetenskap på Lunds universitet och på Svenska teologiska institutet i Jerusalem. Ola Björlin, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och filosofi i Västerås. Ida Junker, fil.kand, utbildad berättare, drama- och bildpedagog, knuten till berättarkompaniet Fabula storytelling i Stockholm. Malin Mattsson Flennegård, läromedelsförfattare och gymnasielärare i religionskunskap och svenska i Nyköping. Ulla Nestor, lärare som arbetar enligt Abrahams Barns pedagogik på grundskola i Märsta. Peter Bergared, skådespelare. Målgrupp: Pedagoger, lärare och bibliotekarier från grundskola och gymnasium. |
|
15 oktober 2010 |